قفل بیومتریک چیست و در کجا استفاده می شود؟

آنچه در این محتوا می خوانیم

امروزه امنیت یکی از مسائل مهم بوده و افراد به دنبال افزایش امنیت خود می باشند. تا سال ها پیش امنیت همان قفل کردن عادی درب توسط کلید بود. اما با پیشرفت تکنولوژی حفظ امینت از قفل ساده پیشرفته تر شد. یکی از قفل هایی به کمک تکنولوژی می تواند امنیت خانه و فضای شما را به صورت چشمگیری افزایش دهد، قفل بیومتریک می باشد. در ادامه به بررسی این مدل می پردازیم و با هم متوجه می شویم که قفل بیومتریک چیست و در کجا استفاده می شود.

قفل بیومتریک چیست؟

یکی از انواع قفل های هوشمند که با استفاده از پیشرفته ترین فناوری، طراحی و تولید شده است، قفل بیومتریک می باشد. قفل بیومتریک که به قفل زیست سنجی نیز معروف می شود. زیست سنجی به این معنا که بر اساس ویژگی های انسان که برای هر فرد یونیک و خاص همان فرد می باشد، کار می کند. به طور مثال چهره افراد، اثر انگشت آن ها که برای هر شخص مختص به خود آن می باشد. قیمت این قفل در مقایسه با سایر مدل های قفل هوشمند گران تر است و این به دلیل مشخصه های منحصر به فرد و امکانات ویژه ای است که این مدل قفل ها دارا هستند.

 

قفل بیومتریک

قفل بیومتریک

 

در طراحی قفل بیومتریک مجموعه ای از ویژگی های بیولوژیکی کاربر برای باز شدن قفل مورد استفاده قرار گرفته اند. همین امر، این نوع قفل دیجیتال را در دسته امن ترین قفل ها قرار داده است. این قفل انواع مختلفی داشته و استفاده از آن مزایای بیشماری را برای استفاده کنندگان در بر دارد. در ادامه قصد داریم اطلاعات بیشتری را در مورد این قفل ها، در اختیار علاقه مندان قرار دهیم. پس چنانچه مایل هستید ما را تا انتها همراهی فرمایید.

آشنایی با انواع قفل های بیومتریک

قفل بیومتریک بر اساس تکنولوژی به کار رفته در تولید و  نحوه باز شدن آن، در انواع مختلف تولید و عرضه می شوند که در ادامه به انواع آن می پردازیم:

قفل بیومتریک اثر انگشتی

از جمله محبوب ترین و متداول ترین قفل بیومتریک، نوع اثر انگشتی آن است. قیمت مناسب، ضریب ایمنی بالا و کاربری ساده، از جمله مزایایی است که این قفل ها دارند. همین امر سبب محبوبیت و افزایش فروش آنها شده است. اغلب مدل های اثر انگشتی با ورود رمز عبور نیز قابل باز شدن بوده و بر روی درب های ضد سرقت تعبیه می شوند.

 

قفل بیومتریک

 

قفل مجهز به سیستم تشخیص صدا

این نوع قفل بیومتریک با تطبیق صدای دریافتی با الگوهای موجود در پایگاه داده خود، دستور مناسب مبنی بر باز شدن یا بسته ماندن درب ها را صادر خواهد کرد. کاربر برای باز شدن دربی که به قفل تشخیص صدا مجهز است، معمولا یک عبارت خاصی را تکرار می کند. با شناسایی صدا و عبارت عنوان شده و تایید آن، درب باز خواهد شد. این قفل ها برای مکان های ساکت و خلوت مناسب هستند چرا که سر و صدای زیاد موجود در فضاهای های شلوغ، عملکرد آنها را با خطا یا اختلال مواجه خواهد ساخت.

 

قفل بیومتریک

قفل بیومتریک

 

قفل بیومتریک مجهز به تکنولوژی تشخیص چهره و عنبیه

نوع دیگری از قفل های هوشمند با درجه امنیت بسیار بالا، قفل بیومتریک مجهز به تکنولوژی تشخیص چهره می باشد. در این قفل ها فرد در صورتی اجازه ورود پیدا خواهد کرد که چهره اش جزء چهره های اسکن شده و ذخیره شده در پایگاه داده باشد. دقت بالای این قفل ها در تشخیص چهره و درصد خطای بسیار پایین، آن را در دسته امن ترین قفل ها قرار داده است. در صورتی که فرایند تطبیق چهره با موفقیت به انجام نرسد، درب باز نشده و فرد اجازه ورود پیدا نخواهد کرد.

این نوع قفل هوشمند برای تشخیص درست و کامل چهره به نور زیاد نیاز دارد. در فضاهایی با نور کم از کارایی این مدل به شدت کاسته خواهد شد.

 

قفل بیومتریک

 

فواید استفاده از قفل های بیومتریک

نصب این مدل بر روی درب ها سبب افزایش چشمگیر امنیت اماکن و ساختمان ها خواهد شد. مشخصه های منحصر به فرد این قفل ها، عملکرد بالا و درصد خطای پایین، محبوبیت آنها را افزایش داده است. از جمله مزایای این مدل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حذف کلید مکانیکی و رها شدن از درد سرهایی چون گم شدن کلیدها یا شکستن و تغییر شکل آنها
  • باز شدن درب با وارد کردن رمز ورود در صورت عدم تشخیص اثر انگشت، چهره یا صدا
  • داشتن ضریب امنیتی بسیار بالا
  • امکان ثبت کلیه عبور و مرورها
  • امکان کنترل و مدیریت قفل از راه دور
  • قابل کنترل توسط اپلیکیشن های موبایلی
  • پایین بودن درصد خطا در این قفل ها، کاربری ساده و داشتن سرعت عمل بالا
3.5/5 - (2 امتیاز)

یک نظر در “قفل بیومتریک چیست و در کجا استفاده می شود؟

  1. مجید حاتمی گفت:

    سلام وقت بخیر، شرکت شما قفل بیومتریک هم میفروشه؟ اگر برای فروش دارید لطف می کنید قیمت قفل های بیومتریک تون رو هم بگید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه